7 Khasiat Lada Hitam - Secara Saintifik



Lada hitam telah menjadi ruji dapur dan isi rumah di seluruh dunia.
Dengan rasa yang pedas dan aroma yang tajam, menjadikan ia serba boleh dan menjadi perasa lengkap sesuatu hidangan.

Serbuk lada hitam boleh menjadi perasa lazat sayur-sayuran yand dimasak, hidangan pasta, daging, ikan, ayam dan banyak lagi.


Ia juga sesuai digabungkan dengan herba atau rempah ratus lainnya yang turut menyumbang kepada kesihatan yang baik seperti kunyit, buah pelaga, jintan, bawang putih dan perahan buah lemon.


Untuk rasa yang lebih enak dan sedikit rasa ranggup pada makanan, salutkan makanan seperti ikan, ayam dan protien lain dengan serbuk lada hitam dan perasa lainnya.



Kebaikan Lada Hitam Sarawak
* meningkatkan penyerapan makanan.
* memperbaiki pencernaan
* Mengawal selera makan.
* membuang toksin di dalam bdan
* membantu hidung yang tersumbat
* memanaskan badan
* menambah kelazatan pada masakan

RINGKASAN
Lada hitam mempunyai rasa yang pedas dan aroma yang tajam yang menjadikannya perasa tambahan yang lazat untuk hampir semua hidangan.






Berikut adalah 7 Manfaat Kesihatan Berasaskan Sains Lada Hitam

1. Kaya dengan antioksida
Radikal bebas yang tidak stabil boleh merosakkan sel-sel di dalam badan.
Beberapa radikal bebas semula jadi pula akan terjadi sewaku pencernaan makanan dan bersenam.

Menurut kajian, sebatian tumbuhan Piperine yang terdapat pada Lada Hitam  
mempunyai sifat antioksidan yang kuat.

Kajian menujukkan bahawa diet yang tinggi dengan antioksida dapat membantu mencegah ataupun menangguh kesan kerosakkan radikal bebas.

Kajian ke atas tikus telah mendapati bahawa lada hitam atau supplement piperine dapat mengurangkan kerosakan radikal bebas. (Sumber 1)

Contohnya, tikus yang diberi makan lemak tinggi ditambah dengan lada hitam atau ekstrak pekat lada hitam mempunyai tanda-tanda kerosakan radikal bebas yang ketara di dalam sel-sel selepas tempoh masa 10 minggu berbanding dengan tikus yang diberi makan diet tinggi lemak sahaja. 
(Sumber 2


RINGKASAN
Lada hitam kaya dengan antioksida yang dipanggil piperine, yang boleh membantu mencegah kerosakan radikal bebas pada sel-sel tubuh.


2. Mempunyai sifat anti-radang
Keradangan kronik mungkin menjadi punca dalam kepada pelbagai jenis penyakit, seperti arthritis, penyakit jantung, kencing manis, dan kanser .(Sumber 3 ,Sumber 4)

Terdapat banyak kajian makmal mencadangkan bahawa piperine - sebatian aktif yanfg utama di dalam lada hitam - berkemungkinan sangat berkesan memerangi keradangan. (Sumber 5)

Sebagai contoh, rawatan dengan piperine di dalam kajian tikus dengan arthritis menunjukkan bengkak sendi yang berkurangan dan ujian darah menujukkan keradangan berkurangan. (Sumber 6).

Keadaan yang sama turut berlaku ke atas tikus dengan asma.(Sumber 7)

RINGKASAN
Sebatian aktif di dalam Lada hitam telah terbukti mengurangkan keradangan kepada haiwan tetapi kajian keberkesanannya ke atas manusia belum lagi diketahui.



3. Boleh menurunkan tahap kolesterol
Risiko penyakit jantung yang menjadi penca utama kematian di seluruh dunia sering dikaitkan dengan masalah kolesterol darah yang tinggi (Sumber 8).

Selama beberapa tahun , Ekstrak lada hitam telah dikaji pada haiwan untuk mengetahui potensinya mengurangkan tahap kolesterol (Sumber 9).

Di dalam satu kajian tikus diberi makan diet yang tinggi lemak bersama ekstrak lada hitam selama 42 hari, telah menunjukkan penurunan tahap kolesterol di dalam darah, termasuk kolesterol LDL (buruk). Kesan yang sama tidak dilihat dalam kumpulan kawalan.(Sumber 10).

Lebih banyak kajian diperlukan untuk menentukan sama ada lada hitam itu sendiri mempunyai kesan penurunan kolesterol yang jelas dan penting kepada manusia.

RINGKASAN
Kajian ke atas haiwan menunjukkan bahawa lada hitam telah menunjukkan kesan penurunan 
kolesterol dan dipercayai meningkatkan potensi penyerapan suplemen menurunkan kolesterol.

4.Kebolehan memperbaiki paras gula dalam darah
Kajian mencadangkan bahawa piperine boleh membantu meningkatkan metabolisme gula darah.(Sumber 11).

Di dalam kajian yang mana tikus diberi ekstrak lada hitam menunjukkan peningkatan kadar gula selepas mengambil glukosa dalam darah adalah kurang berbanding tikus dalam kumpulan kawalan (tikus yang tidak diberi ekstrak lada hitam)(Sumber 12).

Di samping itu, selama 8 minggu, 86 orang yang berlebihan berat badan yang diberikan suplemen yang mengandungi piperine dan sebatian lain mengalami peningkatan ketara dalam kepekaan insulin - ukuran seberapa baik insulin hormon menghilangkan glukosa dari aliran darah(Sumber 13).

Walau bagaimanapun, tidak jelas sama ada kesan yang sama akan berlaku dengan lada hitam sahaja, sebagai gabungan banyak sebatian tumbuhan aktif digunakan dalam kajian ini.

RINGKASAN
Ekstrak lada hitam boleh meningkatkan kawalan gula darah, tetapi lebih banyak kajian diperlukan untuk menentukan teori tersebut.

6. Ciri-ciri mencegah dan melawan kanser
Penyelidik menegaskan bahawa piperine ,sebatian aktif dalam lada hitam, mungkin mempunyai ciri-ciri mencegah dan melawan kanser (Sumber 14, Sumber 15).

Walaupun tiada ujian manusia telah dilakukan, kajian-kajian tiub mendapati bahawa piperine memperlambat replikasi sel-sel kanser payudara, prostat, dan kanser kolon dan kematian sel kanser yang disebabkan (Sumber 16).

Satu lagi kajian tabung uji telah meneliti sebatian dari rempah-rempah dan mendapati bahawa piperine dari lada hitam adalah yang paling berkesan dalam meningkatkan keberkesanan rawatan tradisional untuk kanser payudara triple-negatif, jenis kanser yang paling agresif (Sumber 17).

Lebih-lebih lagi, piperine telah menunjukkan kesan yang menjanjikan dalam kajian makmal untuk membalikkan rintangan multidrug dalam sel-sel kanser - satu isu yang mengganggu keberkesanan rawatan kemoterapi (Sumber 18).


RINGKASAN
Lada hitam mengandungi sebatian aktif yang memperlambatkan replikasi sel-sel kanser dan kematian sel kanser yang disebabkan oleh ujian-ujian tiub. Walau bagaimanapun, kesan ini belum diujikaji ke atas manusia.


Kebaikan lainnya:

6.Menggalakkan kesihatan usus yang baik. 
Bakteria baik pada usus sering dikaitkan dengan memperbaiki fungsi imun badan, perubahan mood, penyakit kronik, dan banyak lagi. Penyelidikan awal mencadangkan bahawa lada hitam boleh meningkatkan bakteria baik di dalam usus.(Sumber 19Sumber 20).





Comments

Popular Posts